|
PS-kustannus, 2012
|
Onko lapsi tai nuori osa ryhmää vai kohdellaanko häntä erilaisena, toiminnan
kohteena? Kasvattaja voi pitää tukea tarvitsevan oppilaan tasavertaista
osallistumista haasteellisena. Lapsi voi puolestaan kokea, ettei pääse toimimaan
ja osallistumaan samoin kuin muut eli lapsena toisten joukossa. Toiminnan ja
osallistumisen mahdollisuudet voivat vaihdella sen mukaan, nähdäänkö haaste
lapsessa, ympäristössä vai vuorovaikutuksessa.
Jokaisen lapsen ja nuoren tulee voida osallistua toimintaan osana muuta
ryhmää. Kirjassa esitellään toimiva ja käytännöllinen malli, jonka avulla voi
suunnitella, toteuttaa ja arvioida tukea tarvitsevan toiminnallista
osallistumista lapsiryhmässä. Mallissa kiinnitetään huomiota muun muassa
vuorovaikutukseen, toimintaympäristöön sekä yksilöllisiin, ryhmään ja
yhteistyöhön liittyviin tekijöihin. Malli tarjoaa mahdollisuuden luoda
kasvuympäristöjä ja antaa uutta näkökulmaa ammattilaisten ja vanhempien väliseen
yhteistyöhön.
Kasvattajalle kirja avaa tukea tarvitsevan lapsen ja nuoren toiminnan ja
osallistumisen toteutumisen haasteita ja mahdollisuuksia. Keskustelun
virittämiseksi kirjasta löytyy tehtäviä, joiden avulla ydinajatuksia voi
syventää ja koota omia kokemuksia ja käytännön
yhdistämiseen.
Oma arvioni: Mielenkiintoinen uutuuskirja, joka tarjoaa tietoa osallistumisen edellytyksistä ja esteistä, jotta kaikki yksilöt voisivat aidosti olla menossa mukana iästä ja tuen tarpeesta riippumatta.
|