Annarilla Ahtola (toim.): Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen
Kustantaja: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2016 Sivumäärä: 330 s. |
Psyykkinen
hyvinvointi luo oppimiselle perustan.
K
|
aikki lienevät yhtä mieltä siitä,
että koulussa on tärkeää lisätä hyvinvointia ja ehkäistä ongelmia, mutta miten
se käytännössä tehdään? Miten opettaja voi parhaiten hyödyntää psykologista tietämystä
ja osaamista omassa työssään?
Psyykkisen hyvinvoinnin
tukemiseksi tarvitaan tietoa siitä, mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun. Tässä
kirjassa kerrotaan, miten koulussa voidaan yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla
vahvistaa kaikkien oppilaiden psyykkistä hyvinvointia ja ehkäistä ongelmia.
Kirjassa perehdytään muun muassa
siihen, miten häirikkö hiljennetään hyvällä, kuinka oppimisen edellytyksiä
kuten turvallisuuden tunnetta lisätään käytännössä ja miten ryhmän
vuorovaikutus saadaan muutettua entistä paremmaksi. Teoksessa tarkastellaan
myös, mihin digitaalisen oppimisen ylikorostaminen saattaa johtaa ja kuinka
psykologin konsultaatiosta on apua opettajan työssä.
Oma arvioni: Perusopetus on tällä hetkellä monenlaisten muutosten keskellä. Maailma muuttuu jatkuvasti, ja koulun olisi pysyttävä kehityksessä mukana. Enää ei riitä perinteinen tiedonjakaminen, tarvitaan muun muassa tunnetaitojen kehittämistä.
Tämä tuore ja monipuolinen kirja valottaa ennen kaikkea psyykkisen hyvinvoinnin edistämisen merkitystä ja keinoja osana koulutyön arkea. Huomiota saavat muun muassa koulukiusaamisen vähentäminen, oppilaiden temperamenttierojen tunnistaminen ja tietoisen läsnäolon harjoittaminen. Monet käytännön esimerkit ja omien näkemysten pohdintaan kannustavat kysymykset toimivat inspiraation lähteinä.
Suosittelen kirjaa lämpimästi varsinkin kaikille niille perusopetuksen opettajille, jotka ovat aidosti kiinnostuneita omien oppilaidensa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja oman työnsä kehittämisestä. Tämä ajankohtainen teos tarjoaa arvokasta tietoa myös kaikille opettajaksi opiskeleville.