Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg: Yhdessä oppiminen – Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet
Kustantaja: Into
Julkaisuvuosi: 2015 Sivumäärä: 265 s. |
Y
|
hteistoiminnallisessa oppimisessa
oppilaat vetävät yhtä köyttä ja opettaja innostaa ja ohjaa. Yhdessä oppien
syntyy sosiaalisia taitoja, oppimisen iloa ja positiivista yhteisöllisyyden
tunnetta.
Yhdessä oppiminen on alan
perusteos, joka avaa yhteistoiminnallisuuden perusteet ja menetelmät selkeästi,
oivaltavasti ja havainnollisesti. Teos kertoo, kuinka opettajat, koulut ja
päättäjät voivat yhdessä rakentaa parempaa oppimista Suomessa ja koko
maailmassa. Miten jokainen voi löytää vahvuutensa ja intohimonsa?
Oma
arvioni: Tämä teos kannattaisi jokaisen opettajan ja päättäjän lukea, sillä
peruskoulullamme ei ole varaa jäädä polkemaan paikoilleen. Sen on pystyttävä
vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin – ja muutos huomisen varalle kannattaa
aloittaa jo tänään. Kirja on inspiroiva ja innostava. Sen ”opit” ovat
oikeastaan sovellettavissa kaikilla koulutusjärjestelmän tasoilla varhaiskasvatuksesta
yliopistoon.
Kirjan kysymykset ja yhteistoiminnalliset tehtävät auttavat
lukijaa reflektoimaan omia käsityksiään oppimisesta ja opettamisesta, niiden
nykytilasta ja tulevaisuuden visioista.
Itseäni viehättää erityisesti tavoite kunkin oppijan vahvuuksien tunnistamisen ja tunnustamisen tärkeyden korostumisesta uudessa opetussuunnitelmassa. Eri asia on sitten se, miten hyvin tässä tehtävässä milloinkin onnistutaan. Hyvin toteutetuna ja ohjattuna aito yhteistoiminnallinen oppiminen antaa jokaisella ryhmän jäsenelle tunteen siitä, että hän on tärkeä osa kokonaisuutta ja hänen panostustaan tarvitaan yhteistoiminnan onnistumiseksi.
Itseäni viehättää erityisesti tavoite kunkin oppijan vahvuuksien tunnistamisen ja tunnustamisen tärkeyden korostumisesta uudessa opetussuunnitelmassa. Eri asia on sitten se, miten hyvin tässä tehtävässä milloinkin onnistutaan. Hyvin toteutetuna ja ohjattuna aito yhteistoiminnallinen oppiminen antaa jokaisella ryhmän jäsenelle tunteen siitä, että hän on tärkeä osa kokonaisuutta ja hänen panostustaan tarvitaan yhteistoiminnan onnistumiseksi.