Paula Määttä & Anja Rantala: Tavallisen erityinen lapsi – Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa
Kustantaja: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2016 (2. uudistettu painos) Sivumäärä: 312 s. |
M
|
iten on päädytty puhumaan
tavallisista ja erityisistä lapsista? Miten ja miksi yhä useammat lapset
arvioidaan erityisiksi tai erityisen tuen tarpeessa oleviksi? Jos mittapuuna
käytetään ”täydellistä lapsuutta”, ovat kaikki lapset enemmän tai vähemmän epänormaaleja
tai poikkeavia, siis tavallisen erityisiä lapsia. Jako ”normaaleihin” ja
”epänormaaleihin” häviää kodin arjessa, mutta kodin oven ulkopuolella alkaa
tiukka luokittelu ja keskustelu siitä, kenen asiantuntemukseen luotetaan, kun
lasten kehittymisen ja oppimisen edellytyksiä arvioidaan.
Monenlaisten lasten kanssa
työskentelevät ammattilaiset kohtaavat myös monenlaisia perheitä. Siksi heidän
tulisi toimia tiiviissä yhteistyössä perheiden kanssa. Vanhempien
asiantuntemusta ei kuitenkaan vieläkään osata tai haluta käyttää riittävästi:
oman arvionsa mukaan vain noin neljäsosa ammattilaisista työskentelee lasten
varhaisvuosina perheen tarpeita aidosti kuunnellen. Kodin, päivähoidon ja
koulun tarjoamat arkipäivän tilanteet ovat kuitenkin lapsen kehityksen peruspilareita
ja perhettä ja lasta tukevien palvelujen tulisi perustua lasten ja vanhempien
tarpeisiin.
Kirjassa tarkastellaan
päivähoidon ja koulun ammattilaisten ja lapsiperheiden yhteistyötä sekä tuodaan
esille toimivia yhdessä tekemisen tapoja. Yhteinen vastuun kantaminen vaatii
harjoittelua. Kirjan käytännöllisten vinkkien avulla on helppo löytää ne
yhteistyön arkiset tavoitteet, joiden avulla pystyy rakentamaan kaikenlaisille
lapsille hyvinvointia edistäviä kehitysympäristöjä.
Uudistetussa painoksessa on uutta
tietoa lapsen kehityksen ja oppimisen perustasta ja se on päivitetty säädösten
osalta.
Oma
arvioni: Tämän monipuolisen erityispedagogiikan perusoppikirjan ensimmäinen
painos on tullut minulle todella tutuksi vuosien mittaan. Nyt kirjasta on tehty
päivitetty painos, johon pääsin perusteellisesti tutustumaan vasta nyt.
Kunpa
jokainen lapsi saisi olla ensisijaisesti lapsi – diagnoosistaan huolimatta.
Lasten ohella vanhemmatkin tarvitsevat tukea ja ansaitsevat tulla aidosti
kuulluiksi. Miksi tämä tuntuu olevan edelleen niin kovin vaikeaa, vaikka
tämäkin teos osoittaa, ettei niin ainakaan tarvitsisi olla. Kirja haastaa
lukijansa pohtimaan, kuka oikeastaan onkaan normaali – ja kuka normaaliuden
loppujen lopuksi määrittelee. Suosittelen tätä teosta lämpimästi kaikille
lasten ja perheiden parissa työskenteleville alasta riippumatta.