Jarno Paalasmaa (toim.): Lapsesta käsin – Kasvatuksen ja opetuksen vaihtoehtoja
Kustantaja: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2011 Sivumäärä: 364 s. |
V
|
äitetään, että tiedon määrä
kaksinkertaistuu joka toinen vuosi. On päivänselvää, ettei koulun keskeinen
tehtävä voi olla enää tiedon välittäminen. Vaihtoehtopedagogiikoissa korostuvat
sekä lapsilähtöisyys että toiminnallisuus, tekemällä oppiminen ja ylipäätään
aktivoiva kasvatus.
Tässä kirjassa kerrotaan, miksi
tarvitsemme opetuksen ja kasvatuksen vaihtoehtoja ja millaisia vaihtoehtoja on
tarjolla. Kirjassa esitellään sekä vaihtoehtopedagogiikkojen juuria että
nykyisiä koulujen ja päiväkotien käytäntöjä. Teoksessa luodaan myös kuvaa
siitä, millaisia uusia opetuksen ja kasvatuksen toteuttamistapoja tulisi ottaa
huomioon tulevaisuudessa.
Kirja on vahva ja monipuolinen
puheenvuoro siihen, mitä lapsikeskeisyys ja vapaus tarkoittavat kasvatuksessa
ja opetuksessa. Kirjoittajina on sekä tunnettuja kasvatustieteilijöitä että
vaihtoehtoisia pedagogiikkoja työssään toteuttavia opettajia ja kasvattajia.
Oma
arvioni: Vaikka kirja ei enää ihan uusi olekaan, kannattaa siihen tutustua, jos
lapsilähtöinen pedagogiikka kiinnostaa. Opiskelijoille tiedoksi, että kirjassa
esitellään muun muassa steiner-, montessori, freire- ja freinet-pedagogiikan
ydinajatuksia ja pohditaan myös pedagogisen rakkauden merkitystä. Ja kirjan
lähdeluettelon avulla pääsee kätevästi itseään eniten kiinnostavien teemojen
äärelle.