Marika Toivola, Pekka Peura & Markus Humaloja: Flipped learning – Käänteinen oppiminen
Kustantaja: Edita
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 137 s. |
Uutuuskirjassa, Flipped learning -
Käänteinen oppiminen, esitellään käänteisen oppimisen perusteita ja teoriataustaa
sekä käytännön toteutusta.
Suomalaista koulujärjestelmää
leimaa vahva myytti siitä, miten oppiminen koulussa tapahtuu. Tässä kirjassa
murretaan vallitsevaa myyttiä ja esitellään uusi, käänteinen oppiminen.
Käänteisen oppimisen perusta on
vahvasti käytännössä. Siinä korostuvat inhimillinen lähestyminen oppimiseen ja
oppilaan vapaus oppia. Käänteisessä oppimisessa opettajalla on enemmän aikaa
kohdata oppilas yksilönä ja oppilaalla on mahdollisuus käyttää opettajan
tietotaitoa väylänä omaan motivoitumiseensa.
Kirja haastaa opettajat
kehittämään omaa opetustaan oppilaskeskeisen oppimiskulttuurin suuntaan. Kirjan
kirjoittajat ovat tunnetuimpia käänteisen oppimisen vaikuttajia ja kehittäjiä
Suomessa.
Oma
arvioni: Teos on innostava, informatiivinen ja käytännönläheinen puolustuspuhe
inhimillisemmän oppimisen puolesta. Se on hyödyllistä luettavaa kaikille
oppimisesta ja opetuksen kehittämisestä kiinnostuneille. Opettaja ei voi enää
olla ensisijaisesti tiedonjakaja, vaan opettajan tulee toimia ennen kaikkea oppimisen mahdollistajana ja tukijana. Ja
oppiminen on luonteeltaan sekä yksilöllistä että yhteisöllistä.
“Opettamisesta ja oppimisesta tulee näkyvää, kun opettaja näkee oppimisen oppilaiden silmin ja auttaa oppilaita tulemaan itsensä opettajiksi.”
Suosittelen.
Voit
lukea lisää käänteisestä oppimisesta täältä