Satu Irisvik & Jenni Utriainen: Kuinka kasvattaa diginatiivi
Kustantaja: Kustantamo S&S
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 150 s. |
Ensimmäinen
opas pienten pelihirmujen vanhemmille!
Kuinka paljon ruutuaikaa on
tarpeeksi? Voiko vauva käyttää tablettia? Mitä muuta hyödyllistä älylaitteilla
voi pelaamisen lisäksi tehdä? Kärsiikö kommunikaatio lapsen kanssa, jos itse
sometan liikaa?
Nykylapset elävät aivan
erilaisessa mediamaailmassa kuin vanhempansa. Älylaitteet kuuluvat olennaisena
osana pienimpienkin päivittäiseen elämään, niihin tutustutaan viimeistään
koulussa. Suurin osa lapsista kuitenkin viihtyy tabletin tai älypuhelimen
parissa jo paljon ennen kouluikää vanhempiensa mallin mukaan. Miten siihen
tulisi suhtautua?
Diginatiivin kasvatusopas on
helposti selailtava joka kodin hakuopas, joka tarjoaa apua 0-9 -vuotiaan
diginatiivin kasvattamiseen. Kyseessä ei ole tekniikkaopas eikä sääntökirja,
vaan kokoelma vinkkejä siihen, miten laitteet sulautuisivat helposti,
saumattomasti ja hauskasti osaksi kodin arkea. Kirjaa varten on haastateltu eri
alojen asiantuntijoita sekä joukkoa tavallisia vanhempia, jotka kirjoittajien
tapaan ovat joutuneet pohtimaan lastenkasvatusta uudessa digitaalisessa
maailmassa.
Oma
arvioni: Hyvä, informatiivinen ja selkeä opas diginatiivien vanhemmille.
Kirjassa ei tarjota valmiita vastauksia, vaan kirjoittajien keskeisenä viestinä
on mielestäni se, että pelisäännöt
digilaitteiden käyttämiseen tulee laatia perhekohtaisesti ja lasten
yksilöllisyys huomioon ottaen. On syytä muistaa sekin, että netissä on hyviä ja
pahoja asioita samoin kuin maailmassa yleensäkin. Kiusaajatkin ovat löytäneet
tiensä myös verkkoon – valitettavasti.
Kirjassa
tuodaan hyvin esille myös sitä, kuinka esimerkiksi tabletit monipuolisine
sovelluksineen voivat auttaa erilaisia oppijoita tai sellaisia lapsia, joilla
on esimerkiksi liikuntavamman aiheuttamia rajoitteita. Nykyteknologia tarjoaa
heille uusia mahdollisuuksia osallistua yhteisiin leikkeihin. Yleisesti ottaen
digitaalisuus on hyvä asia, kunhan aikuiset – niin lasten vanhemmat kuin
opettajatkin – jaksavat perehtyä siihen huolellisesti. Ruutuajan pituuden
miettiminen ei ole läheskään niin tärkeää kuin sen valvominen, missä, millä
välineillä, miten ja kenen kanssa lapset digimaailmassa liikkuvat.
Tätä
nopealukuista opasta voi mainiosti suositella kaikkien pienten ja vähän
isompienkin diginatiivien vanhemmille ja opettajille tekniikan tuntemuksesta
riippumatta. Kiinnostus lasten hyvinvointia kohtaan riittää lähtökohdaksi
varsin hyvin. Innostuin kirjaa lukiessani peleistä ja muista kehitystä
edistävistä sovelluksista siinä määrin, että aion perehtyä aiheeseen lisää,
vaikka en lasten kanssa tekemisissä juuri olekaan.