Mari Murtonen (toim.): Opettajana yliopistolla – Korkeakoulupedagogiikan perusteet
Kustantaja: Vastapaino
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 425 s. |
Korkeakouluopetuksen tavoitteena
on oppiminen ja opiskelijan kasvaminen asiantuntijaksi. Opettajan työ on
parhaimmillaan tutkimuksen ja opetuksen antoisaa vuoropuhelua, joka kehittää
sekä opiskelijan että opettajan ajattelua tieteenalallaan.
Uusimpaan oppimistutkimukseen
nojaava kirja opastaa, kuinka opettaja voi tukea opiskelijan oppimisprosesseja.
Kirjassa annetaan myös käytännön vinkkejä opetuksen linjakkaaseen
suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Lisäksi teoksessa käsitellään
oppimista ja opettamista tukevia ja estäviä rakenteita, kansainvälistymisen
vaikutusta opetustoimintaan, erilaisia oppimisympäristöjä sekä pedagogista
johtamista.
Opettajana yliopistolla –
Korkeakoulupedagogiikan perusteet on suunnattu etenkin opettajille ja opetuksen
kehittäjille sekä oppikirjaksi. Se soveltuu myös opiskelijoille, jotka haluavat
ymmärtää paremmin omaa oppimistaan.
Kirjoittajat ovat
yliopistopedagogiikan ja korkeakoulutuksen opettajia ja tutkijoita.
Oma
arvioni: Opettajana yliopistolla on tuore, kattava ja inspiroiva yliopisto-opettajan
työkalupakki. Kirjassa tarkastellaan monipuolisesti yliopisto-opetuksen
tavoitteita; eli oppimista ja asiantuntijuuden kehittymistä, opettamista
taitona sekä yliopistoa toimintaympäristönä. Tämä kokoelmateos tarjoaa sekä
teoreettista tietoa että konkreettisia vinkkejä opetuksen kehittämiseen ja
opiskelijoiden oppimisen tukemiseen. Kirja osoittaa minusta erinomaisesti sen,
että niin oppiminen kuin opettaminenkin ovat sekä prosesseja että taitoja.
Niissä voi kehittyä jatkuvasti, eikä täysin valmis ole oikeastaan koskaan.
Koska yhteiskunta muuttuu koko ajan, on opetuksenkin pysyttävä kiinni ajassa ja
ainakin yritettävä vastata uusiin haasteisiin. Siksi oppimista ja opetusta
tulee myös arvioida rakentavasti, jotta kehitystä tapahtuu.
Kirja
tarjosi itselleni monenlaisia eväitä, joiden käyttökelposuutta aion testata
omassa opetus- ja ohjaustyössäni verkko-opiskelijoiden parissa. Tämän kirjan
kiinnostavien artikkelien äärelle tulen varmasti palaamaan useammankin kerran,
ne kun toimivat erinomaisesti myös oman toiminnan reflektoinnin apuna. Suosittelenkin
kirjaa erityisen lämpimästi kaikille niille yliopisto-opettajille, jotka eivät
halua kangistua kaavoihin, vaan pyrkivät kehittymään työssään jatkuvasti.
Myös
yliopisto-opiskelijoille tämä kirja on varmasti hyödyllistä ja mielenkiintoista
luettavaa.