Saku Tuominen & Martti Hellström: Koulukirja – Miksi koulun muuttaminen on maailman tärkein ja vaikein tehtävä?
![]() |
Kustantaja: Otava
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 235 s. |
Kun maailma muuttuu, koulunkin on muututtava. Mutta miten?
Koulukirja kysyy ja vastaa. Se on suunnattu jokaiselle, joka
on kiinnostunut siitä, missä lapset päivänsä viettävät. Ja siitä, miltä
huomisen maailma näyttää.
Oma
arvioni:
”Jos opetamme oppilaitamme tänään kuten eilen, ryöstämme heiltä huomisen.”
Näin totesi
aikanaan kuuluisa kasvatusajattelija John Dewey. Koulu on toki muuttunut niin
Suomessa kuin muuallakin, mutta maailma on muuttunut vielä kouluakin nopeammin.
Ja valitettavasti muutosnopeus näyttää tulevaisuudessa kiihtyvän entisestään.
Jos koulu ei kykene muuttumaan aiempaa nopeammin, kuilu koulun ja muun maailman
välillä vain kasvaa – valitettavasti. Aiheellinen huoli on sekin, miten
voisimme lisätä koulun reagointinopeutta sitten, ettei opetuksen laatu kärsi.
Kun haluamme kehittää koulua vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin, oleellisin
kysymys on, mikä on koulun perimmäinen tarkoitus. Tähän kysymykseen on mahdotonta
vastata yksiselitteisesti. Mutta Tuominen ja Hellström (2017) tiivistävät
siihen saamansa vastaukset kuitenkin seuraavasti: Koulun tarkoitus on auttaa
nuorta pärjäämään huomisen maailmassa. Anneli Rautiainen ilmaisee asian
puolestaan seuraavasti:
”Koulun tehtävä on antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus hyvään elämään. Siihen päästään, kun jokainen lapsi saavuttaa täyden oppimis- ja hyvinvointipotentiaalinsa. Hän voi kukoistaa. Kasvaa sellaiseksi aikuiseksi, jollaiseksi hän haluaa tulla.”
Tämän
tavoitteen saavuttaminen asettaa odotuksia myös opettajille. Heidän tulee olla
muun muassa muutosmyönteisiä, heidän tulee ymmärtää, miten opetusta voidaan
toteuttaa myös luokkahuoneen seinien ulkopuolella. Tärkeää on myös se, että
opettajat osaavat yhdistää toisiinsa koko ajan kasvavan opetussisällön ja
modernit työkalut sellaiseksi kokonaisuudeksi joka tavoittaa aidosti kaikki
oppilaat.
Millainen
sitten olisi hyvä koulu tulevaisuuden yhteiskunnassa? Oman näkemyksensä asiasta Koulukirjan
kirjoittaneet Saku Tuominen ja Martti Hellström tiivistävät näin:
”Huomisen koulussa pitäisi opettaa yleissivistyksen lisäksi laajemmin sivistystä sekä ajattelun ja tekemisen taitoja. Opettajuuteen tulisi lisätä huomattavasti enemmän erilaisia yhteistoiminnallisia toimintatapoja ja opettajien välistä yhteistyöstä. Kaikkein tärkein muutos liittyy oppilaan oman roolin kasvattamiseen, mahdollisuuksiin rakentaa yksilöllisiä oppimispolkuja ja vahvistaa ryhmässä sekä oppimistaitoja että itse- ja vertaisarviointia. Kaikki tämä tulisi ottaa huomioon oppimisympäristöjen kehittämisessä ja johtamisessa. Ja yksi asia, johon kaikki kulminoituu, on luottamuksen lisääminen.”
Aika
oivallisia visioita minun mielestäni. Kaiken kaikkiaan Koulukirja on inspiroivaa ja muutokseen
kannustavaa luettavaa kaikille kasvattajille niin kouluissa kuin kodeissakin.
Se ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan jättää reilusti tilaa lukijan omaa
toimintaa reflektoivalle ja samalla usein myös innovatiiviselle ajattelulle.