Eliisa Leskisenoja: Positiivisen pedagogiikan työkalupakki
Kustantaja: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 222 s. |
”Opettamani luokka oli ihan tavallinen – omanlaisiaan haasteita ja vahvuuksia oli jokaisella oppilaalla. Lukuvuoden alussa aloitin tutkimuksen, jonka tavoitteena oli löytää sellaisia pedagogisia käytänteitä, jotka edistäisivät oppilaiden koulumyönteisyyttä ja oppimismotivaatiota. Silloin en osannut edes aavistaa, millainen mullistava vaikutus tällä tulisi olemaan. Tutkimusvuoden lopussa luokkahenkemme oli parantunut, ilmapiiri muuttunut kannustavammaksi ja työnteko oli aiempaa sujuvampaa. Vakuutuin siitä, että positiivinen pedagogiikka toimii.”
Positiivisessa pedagogiikassa
pyritään perinteisten tietojen ja taitojen opettamisen ohella hyvinvoinnin
edistämiseen. Se ei kuitenkaan ole kevyttä vaahtokarkkipedagogiikkaa, eikä sen
myötäjäisinä tule ruusunpunaisia laseja. Positiivinen pedagogiikka sukeltaa
paljon syvemmälle kuin kepeä hyvien fiilisten metsästäminen ja
kestopositiivinen ajattelu. Sen myötä mahdollistuu niin tavoitteellinen
oppiminen kuin koulussa viihtyminen.
Kirjan työkalupakki koostuu
lukuisista erilaisista harjoituksista, pedagogisista käytänteistä,
luokkarutiineista ja työtavoista. Niiden avulla niin positiivisen pedagogiikan
ensikertalainen kuin kokeneempi konkari saa ideoita, kuinka lisätä
oppimismotivaatiota sekä omaa ja oppilaiden hyvinvointia. Kun innostut itse,
innostat myös oppilaita!
Oma
arvioni: Tämä inspiroiva kirja osoittaa vakuuttavasti myönteisen ajattelun voiman. Kysymys ei ole kuitenkaan oppilaiden
perusteettomasta kehumisesta, vaan ennen kaikkea jokaisessa yksilössä olevien
vahvuuksien löytämisestä ja oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
edistämisestä ja kehityksen tukemisesta. Vaikka kirjassa esitelläänkin monia
erilaisia harjoituksia ja käytännön työvälineitä, joiden avulla tätä uudenlaista
pedagogista lähestymistapaa voidaan soveltaa käytännössä, positiivisessa
pedagogiikassa on kuitenkin kysymys ennen kaikkea asenteesta.
Yksikin
opettaja voi omaksua sen osaksi omaa työtään, mutta parhaimmat tulokset saadaan
luonnollisesti silloin, jos tästä oppilaiden kukoistukseen tähtäävästä
toiminnasta tulee koko kouluyhteisön yhteinen asia. Eikä tässä yhteydessä sovi
unohtaa myöskään kotien merkitystä arvokkaina kasvatuskumppaneina.
Positiivisen pedagogiikan työkalupakki on kirja, joka ainakin jokaisen perusopetuksessa työskentelevän kannattaisi lukea. Suosittelen.