Hannu Savolainen, Risto Vilkko & Leena Vähäkylä (toim.): Oppimisen tulevaisuus
![]() |
Kustantaja: Gaudeamus
Julkaisuvuosi: 2017 Sivumäärä: 148 s. |
Yhteiskunta
digitalisoituu ja globalisoituu. Samalla oppiminen ja oppimisympäristöt
muuttuvat: koulujen rinnalle astuvat epämuodolliset sosiaaliset yhteisöt,
kiinnostusryhmät ja verkostot.
Lapset ja
nuoret omaksuvat merkittävän osan tiedoistaan ja taidoistaan internetin ja sosiaalisen
median kautta. Tulevaisuuden lapsille on kyettävä tarjoamaan laadukas
koulutusjärjestelmä ja taitoja, joita ei hetki sitten ehkä osattu edes kaivata.
Tällaisia ovat esimerkiksi kriittinen medialukutaito sekä arvomaailmojen ja kulttuurien
eroavaisuuksien käsittely.
Oppimisen
tulevaisuus -kirjassa opetus- ja kasvatusalan asiantuntijat pohtivat
tulevaisuuden koulua. Miten oppiminen muuttuu? Opitaanko kaikki pian pelien
avulla? Mitä ovat oppimisvaikeuksien kulttuuriset ja yhteiskunnalliset syyt ja
kuinka niihin voidaan vaikuttaa? Mikä vaikutus kouluhyvinvoinnilla on tähän
kaikkeen?
Oma arvioni: Kriittisen medialukutaidon
merkitys tulee kasvamaan jatkuvasti, kun tietoa on tarjolla valtavasti sekä
internetissä että sosiaalisen median kanavissa. Oppimisen muuttuessa on selvää,
että opetuksenkin on muututtava. Mutta miten, siihen ei ole olemassa
yksiselitteisiä vastauksia. Vaikka oppiminen tapahtuisi entistä enemmän muun
muassa pelien ja erilaisten vuorovaikutteisten virtuaalisten projektien kautta,
opettajat eivät kouluista katoa.
Erityisen kiinnostavaa antia tässä tuoreessa
opetuksen tulevaisuutta käsittelevässä kirjassa on se, miten digitalisaatio voi
auttaa erilaisten oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevia oppilaita, on
taustalla sitten esimerkiksi lukivaikeus tai maahanmuuttajuus. Mielenkiintoista
on sekin, miten oppimista tullaan tulevaisuudessa arvioimaan, perinteiset
kokeet kun eivät todellakaan aina palvele oppimista parhaalla mahdollisella
tavalla.
Tätä Suomen Akatemian Tutkitusti -sarjan
seitsemättä osaa voin suositella lämpimästi varsinkin kaikille tuleville opettajille.
Mutta antaa se toki paljon ajattelemisen aiheita myös muille oppimisesta ja kouluhyvinvoinnista
kiinnostuneille.