Eliisa Leskisenoja & Erja Sandberg; Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi

Kustannus: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2019
Sivumäärä: 189 s.

Positiivinen pedagogiikka pyrkii tuomaan jokaisen oppilaan parhaat puolet esille. Kun tämän positiivisten odotusten voiman yhdistää innostaviin oppimistehtäviin ja kunkin vahvuudet huomioivaan työskentelyyn, kannustaa se oppilaita yrittämään parhaansa.

Tässä teoksessa esitellään viisi vahvuuden polkua, jotka paitsi parantavat nuorten hyvinvointia myös edistävät heidän oppimistaan. Kuhunkin polkuun liittyy runsaasti käytännönläheisiä harjoituksia, joiden avulla nuoret voivat vahvistaa osaamistaan, lujittaa ihmissuhteitaan, hyödyntää luonteenvahvuuksiaan, edistää itseluottamustaan sekä kasvattaa myötätunnon ja empatian taitojaan.

Kirjassa keskitytään ensisijaisesti yläkoulun ja toisen asteen opiskeluun, mutta käsiteltävät sisällöt tarjoavat erinomaista tukea myös vanhemmille sekä kaikille nuorten parissa toimiville aikuisille. Positiivinen pedagogiikka antaa tutkitusti toimivia eväitä nuorten tukemiseen!

Oma arvioni: Tämän tuoreen tietokirjan luettuani tulin entistä vakuuttuneemmaksi positiivisen pedagogiikan voimasta, eikä vähiten siksi, että kirjan kirjoittajat todellakin tietävät mistä puhuvat. Toivon todella, että monet opettajat ottaisivat kirjassa esitetyt harjoitukset käyttöön. Näin jokainen oppija voisi löytää omat vahvuutensa ja voida paremmin.

Haluan uskoa siihen, että jokainen nuori voi olla vahva aikuinen, kunhan hänelle tarjotaan mahdollisuuksia omien kykyjensä osoittamiseen, itsensä kehittämiseen ja tulevaisuutensa suunnitteluun ja hän saa tarvitsemaansa tukea riittävästi ja oikeaan aikaan. Positiivisella pedagogiikalla voidaan päästä pitkälle, jos katse kääntyy yksilön ongelmista hänessä piilevään potentiaaliin, sillä kehut kannattelevat, mutta haukut haavoittavat.  Mielestäni jokaisen nuoren kanssa työskentelevän aikuisen kannattaisi tarttua tähän inspiroivaan teokseen.