Katleena Kortesuo: Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille - Tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast

Kustantaja: Kauppakamari
Julkaisuvuosi: 2019
Sivumäärä: 186 s.


Johtaja on kuulemma media, ja yrityksellä pitäisi olla oma fanikunta. Helpommin sanottu kuin tehty. Tämä kirja käy läpi neljä tärkeintä sisällöntuotannon aluetta, tekstin, kuvat, videot ja podcastit. Opas ei kuitenkaan ole tekninen pläjäys kuvankäsittelyyn saati äänenlaadun säätönappuloihin, vaan kirjan ensisijainen painopiste on sisällöntuotannossa: millainen teksti luetaan, millainen video jaetaan, miten kohderyhmä määritellään, mitkä kanavat valitaan.

Tämän oppaan avulla opit perustaidot bloggaamisesta, somepäivityksistä, yritysvideoista, kuvituksesta ja podcastin teosta. Kirja on täynnä konkreettisia keissejä ja esimerkkejä, joten sinun ei tarvitse opetella sisällöntuotantoa vaikeimman kautta, saati omaa kantapäätä kolhimalla.

Kirja sopii erityisesti ammattilaiselle, jonka pitää hallita kaikki sisällöntuotannon alueet pääpiirteittäin, tai viestijälle, jonka pitää omaksua uusi alue repertuaariinsa.

Oma arvioni: Aktiivista kirjoista bloggaamista olen harrastanut kohta jo neljätoista vuotta, mutta somepäivityksiä Faceen ja Twitteriin naputtelen edelleen suhteellisen satunnaisesti, ja Instagramista olen innostunut vasta hiljattain ja itse asiassa vain kirjoihin liittyen. Itsestäni kun en kuvia mielelläni julkaise. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että olen enemmän auditiivinen kuin visuaalinen ihminen. Sanat ovat olleet minulle aina kuvia tärkeämpiä. Mutta uteliaana ja uuden oppimisesta innostuvana  tulen kenties joskus vielä kokeilemaan podcastin tekemistä... 

Uskon, että tämän Katleena Kortesuon sisällöntuotantoa kattavasti ja yleistajuisesti esittelevän oppaan selkeiden ja inspiroivien vinkkien avulla eri somekanavien perusasiat pystyy ottamaan haltuun  vähemmällä stressillä niin aloittelija kuin konkarikin. Jos pelkäät törmääväsi vaikeisiin teknisiin juttuihin, ei huolta, sillä tässä kirjassa ei niistä puhuta - onneksi. 

Kirjaa lukiessani tunnistin muutaman aiemmin tekemäni mokan, mutta sain teoksesta toki myös uusia ajatuksia  muun muassa blogieni lukijoita kiinnostavien otsikoiden kirjoittamiseen ja erilaisten diaesitysten laatimiseen. Luulenpa, että oppaan opeista on iloa myös ohjaamilleni verkko-opiskelijoille, kunhan muistan viesteissäni aina sen, miksi ja kenelle niitä milloinkin kirjoittelen. Kirjan tärkeä viesti onkin mielestäni se, että eri somekanavat tavoittavat erilaisia ihmisiä, joten sisältöäkin kannattaa muokata sen mukaisesti.