Minna Miao: Onnistuneen oppimisen lukuvuosi

 

Kustantaja: PS-kustannus
Julkaisuvuosi: 2023
Sivumäärä: 240 s.

Tätä kirjaa ei lueta kannesta kanteen, vaan ideana on rakentaa onnistuneen oppimisen lukuvuosi askeleittain. Kirja esittelee kymmenen oppimiseen virittävää taitoa. Kun ne ottaa haltuun yksi kerrallaan, opettaja tukee kuin huomaamatta kunkin oppijan oppimista. Oppimisen taidot karttuvat, ja lukuvuoden päättyessä voidaan juhlistaa niin omia kuin muiden onnistumisia!

Teoksessa käsitellään muun muassa yksilön persoonallisuutta, vahvuuksia, itsearviointitaitoja, omien tavoitteiden selkeyttämistä ja oppimisen esteiden raivaamista. Katse käännetään myös kohti oppimiseen virittymistä, motivaatiota ja onnistumisten huomaamista. Opettaja saa kirjasta konkreettiset keinot oppimisen tukemiseen sopivan pieniksi paloiksi pilkottuina. Näin onnistuneen oppimisen lukuvuosi rakentuu sujuvasti. 

Oma arvioni: Luin tämän uutuuskirjan annetun "ohjeen" vastaisesti kannesta kanteen, mutta suosittelen kuitenkin mieluummin etenemään hitaasti askel kerrallaan rauhassa yhteen asiaan keskittyen ja sitä kirjoittajan esittämiä kysymyksiä pohdiskellen ja oivalluksen hetkiä kokien. 

Teos kannustaa opettajaa reflektoimaan myös itseään ja omaa toimintaansa. Tämä onkin hyvä muistaa, sillä tarkasteltuaan vahvuuksiaan, niitä on herkempi näkemään myös oppilaissaan ja tunnistaessaan omaan motivaatioonsa vaikuttavia tekijöitä, on helpompi ymmärtää, jos oppilaan motivaatio ei aina ole huipussaan. Kirjasta löytyy erinomaisia vinkkejä muun muassa oppimisen esteiden ennakointiin, onnistumista tukevaan virittymiseen ja resilienssin vahvistamiseen. Kirjan läpi kulkee mielestäni hienosti ajatus yksilön ainutlaatuisuuden tunnistamisen tärkeydestä, jotta onnistuneen oppimisen lukuvuosi olisi jokaisen ulottuvilla ja kaikilla olisi koulussa hyvä olla. 

Tämän lukijaystävällisen teoksen todella tärkeiden teemojen äärelle olisi varmasti syytä pysähtyä pitkin lukuvuotta, niin paljon ikävää koulumaailmaan liittyvää uutisointia joudumme tänä päivänä valitettavasti seuraamaan. Vaikka monet viihtyvät koulussa toki edelleen hyvin, on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka voivat todella huonosti ja oireilevat monin tavoin niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. 

Toivon, että tämä erinomainen oppimisen onnistumista tukeva kirja löytää tiensä mahdollisimman monen opettajan kirjahyllyyn ja sen "opit" konkretisoituvat luokkahuoneissa. Tulen varmasti pohtimaan teoksessa olevia pohdintakysymyksiä aina silloin tällöin. Ja luulenpa, että seuraavalla lukukerralla tulen jälleen oivaltamaan jotakin uutta. Suosittelen kirjan lukemista lämpimästi kaikille oppimisesta ja sen mahdollistamisesta kiinnostuneille.