Tuula Savikuja, Iiris Happo, Eero Talonen & Piia Virtanen (toim.): Erityisen tukevia menetelmiä – Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen
Kustantaja: Santalahti Julkaisuvuosi: 2024 Sivumäärä: 240 s. |
Monet nuoret tarvitsevat huomattavasti ohjausta ja tukea saavuttaakseen ammatillisen tutkinnon. Tuen tarpeet voivat liittyä esimerkiksi oppimisvaikeuksiin, oppimisen etenemisen tarkempaan seurantaan tai yleisesti opiskelijan hyvinvointiin.
Kirjan keskeistä antia ovat oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia tukevat käytänteet, jotka on koottu kokeneilta ammatillisilta opettajilta saaduista ideoista. Käytännönläheistä antia taustoittavat monipuoliset asiantuntija-artikkelit.
Tästä teoksesta lukija löytää runsaasti ideoita niin yksittäisten oppijoiden auttamiseksi kuin yhteisön kehittämiseksi. Kirjaa on mahdollista lukea pätkissä, ja selkeät vinkit on helppo ottaa käyttöön – kiire ammatillisen koulutuksen syövereissä on kirjoittajillekin tuttua!
Oma arvioni: Tämä uutuusteos on mielestäni erinomainen tieto- ja vinkkipankki ammatillisen koulutuksen toimijoille. Vaikka kyseessä ei kirjan tekijöiden mukaan olekaan pelastusrengas, tämä käytännönläheinen teos voi olla avuksi monenlaisissa tilanteissa. Ennen kaikkea se innostaa kokeilemaan uusia asioita, kannustaa katsomaan oppijoiden erilaisuutta ja tuen tarpeita ikään kuin uusin silmin ja saa opettajan reflektoimaan omaa toimintaansa.
Minusta on todella hienoa ja tärkeää, että kirjan asiantuntija-artikkeleissa tarkastellaan niin opettajan osaamista ja hyvinvointia kuin opiskelijan pedagogista hyvinvointiakin, sillä ne ovat monin tavoin yhteydessä toisiinsa. Oppilaitos voi olla moninaisuutta aidosti arvostava yhteisö, jossa jokainen yksilö saa kokea tulevansa nähdyksi ja kuulluksi. Jotta voimme kukoistaa, tarvitsemme toinen toisiamme. Yhdessä olemme aina enemmän kuin yksin. Siksi on tärkeää edistää osallisuutta ja tarjota opiskelijoille esimerkiksi erilaisia tapoja oman osaamisensa osoittamiseen.
Tämä teos onkin mielestäni arvokas ja tervetullut puheenvuoro opiskelun pedagogisen saavutettavuuden puolesta. Vaikka kirja tarkasteleekin aihetta ammatillisen koulutuksen näkökulmasta, monet siinä esitellyistä ideoista ovat käyttökelpoisia varmasti muillakin koulutusasteilla.
Jos työskentelet ammatillisessa koulutuksessa, suosittelen lämpimästi lisäämään kyseisen kirjan omaan työkalupakkiisi.
Minusta on todella hienoa ja tärkeää, että kirjan asiantuntija-artikkeleissa tarkastellaan niin opettajan osaamista ja hyvinvointia kuin opiskelijan pedagogista hyvinvointiakin, sillä ne ovat monin tavoin yhteydessä toisiinsa. Oppilaitos voi olla moninaisuutta aidosti arvostava yhteisö, jossa jokainen yksilö saa kokea tulevansa nähdyksi ja kuulluksi. Jotta voimme kukoistaa, tarvitsemme toinen toisiamme. Yhdessä olemme aina enemmän kuin yksin. Siksi on tärkeää edistää osallisuutta ja tarjota opiskelijoille esimerkiksi erilaisia tapoja oman osaamisensa osoittamiseen.
Tämä teos onkin mielestäni arvokas ja tervetullut puheenvuoro opiskelun pedagogisen saavutettavuuden puolesta. Vaikka kirja tarkasteleekin aihetta ammatillisen koulutuksen näkökulmasta, monet siinä esitellyistä ideoista ovat käyttökelpoisia varmasti muillakin koulutusasteilla.
Jos työskentelet ammatillisessa koulutuksessa, suosittelen lämpimästi lisäämään kyseisen kirjan omaan työkalupakkiisi.