Maria Matilainen & Salla Hewitt: Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa
Kustantaja: Santalahti Julkaisuvuosi: 2024 Sivumäärä: 352 s. |
"Voisiko tällä lapsella olla neurokirjon piirteitä?" Edessämme lattialla leikkii 4-vuotias, jonka erityispiirteisiin on havahduttu varhaiskasvatuksen arjessa. "En tiedä vielä – mutta pedagogista tukea me voimme ainakin antaa heti."
Ensimmäiset vuodet varhaiskasvatuksessa rakentavat voimakkaasti lapsen minäkuvaa, itsetuntoa ja käsitystä itsestä ihmisenä ja oppijana. Se, miten lapsi kohdataan ja nähdään näinä vuosina, vaikuttaa hänen koko myöhempään elämäänsä. Neurokirjon piirteiden varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta lasta voidaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tukea myönteisin keinoin ja muokata ympäristöä lapsen tarpeisiin sopivaksi. Hyväksytyksi ja ymmärretyksi tuleminen vahvistaa lapsen turvan tunnetta, ja pienetkin onnistumiset kasvattavat hänen luottamustaan omiin taitoihinsa.
Kirja perustuu aikuisten tietoisen toiminnan vahvistamiseen. Neurovahvistava lähestymistapa varhaiskasvatuksessa vaalii neuromoninaisuutta, edistää yhdenvertaisuutta ja turvaa lapsen oikeutta kasvaa omaksi itsekseen. Teos tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille työkalupakin, jonka avulla voi löytää neurokirjoystävällisiä ratkaisuja neuromoninaisten lasten kohtaamiseen ja tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Kirjassa käsitellään myös toimivaa yhteistyötä vanhempien ja kuntoutusalan ammattilaisten kanssa.
Oma arvioni: Tässä monipuolisessa uutuusteoksessa puhutaan paljon tietoisen työotteen merkityksestä lasten kanssa työskenneltäessä. Tämä onkin tärkeää etenkin silloin, kun arki on haastavaa. Ei ole todellakaan yhdentekevää, millaisia kohtaamiset varhaiskasvatuksessa ovat. Siksi on tärkeä pysähtyä pohtimaan asioita ja reflektoida omaa toimintaansa. Siihen kirjan pohdintakysymykset antavat erinomaisen mahdollisuuden. On tärkeää miettiä muun muassa sitä, millaiset arvot toimintaa ohjaavat, millaisin sanoin neurokirjon lapsista puhutaan ja millaisia tunteita he aikuisissa herättävät ja miksi. On hyödyllistä kiinnittää huomiota myös omiin tunne- ja tietoisuustaitoihin. Neuromoninaisuutta kunnioittavaa ja yhdenvertaista varhaiskasvatusta rakennetaan yhdessä.
Tämän kirjan soisi löytyvän jokaisen varhaiskasvatuksen ammattilaisen kirjahyllystä. Ja uskon sen lukemisesta olevan hyötyä myös neurokirjolla olevien lasten vanhemmille.